Sairauspoissaolojen ja ergonomian välinen yhteys

there's a strong link between sick leave and ergonomics

published

Sairauspoissaolojen ja ergonomian välillä on selkeä yhteys. Kehomme ja mielemme eivät ole soveltuneet pieniin yksitoikkoisiin liikkeisiin, joita toistetaan tuntikausien ajan tietokoneen näytön edessä. Sen vuoksi huono ergonomia on yksi yleisimpiä sairauspoissaolojen aiheuttajia.

Yli puolet toimistotyöntekijöistä kärsii lihaskivuista, ja paikallaan istuvat työntekijät muodostavat 38 prosenttia kaikista sairauslomalla olijoista.

Lue lisää täältä: Tämän vuoksi ergonomiseen hiireen kannattaa investoida

Et siis ole yksin, jos kärsit toimistotyön aiheuttamista kivuista. Huono ergonomia aiheuttaa työpaikoilla sairauspoissaolojen lisäksi näkymätöntä kulumista, minkä vuoksi aiheeseen on suhtauduttava vakavasti.


Huono ergonomia tulee kalliiksi

Istumatyö aiheuttaa usein niska- sekä hartiajännitystä, ja toimistotyöntekijät kärsivätkin niskakivuista muita työntekijöitä yleisemmin. Kivut aiheuttavat sairauspoissaoloja ja työtehon laskua.

Istumatyön ongelmat eivät vaikuta vain sairauslomalle joutuvaan työntekijään. Se tulee kalliiksi myös yritykselle ja yhteiskunnalle.

sairauslomatilastot


Ota ergonomia huomioon kokonaisuutena sairauspoissaolojen vähentämiseksi

Vaikka monilla työpaikoilla on käytössä ergonomiaa parantavia keinoja, sairauspoissaolot aiheuttavat yhä haasteita, sillä ergonomiassa ei ole kaikille sopivia vakioratkaisuja. Kaikki työntekijät ovat erilaisia ja tarvitsevat erilaisia toimenpiteitä parhaan mahdollisen työergonomian saavuttamiseksi. Siksi joustamattomat vakioratkaisut eivät välttämättä pysty ehkäisemään haittoja.

Lue lisää täältä: 5 vinkkiä sairauspoissaolojen vähentämiseen hyvän ergonomian avulla

Ongelmia syntyy, kun terveysongelmien ehkäisyssä ei oteta huomioon kokonaisuutta. Usein toimistojen sisustuksessa jokainen osasto vastaa omista tiloistaan, eivätkä eri osastot juurikaan keskustele keskenään. Koska kukaan ei ajattele työterveyttä vaan ainoastaan rahanmenoa, työntekijät joutuvat työskentelemään olosuhteissa, jotka eivät ole optimaalisia.

Tietoa näppäimistöstä ja hiirestä

  • Näppäimistöä on pystyttävä kallistamaan.
  • Näppäimistön edessä ja hiiren ympärillä on oltava tarpeeksi tilaa, jotta käsivarret voivat levätä pöytälevyn päällä.
  • Jos työssä käytetään päivittäin kannettavaa tietokonetta, on siihen hankittava erillinen näyttö, näppäimistö ja hiiri siinä tapauksessa, jos sillä työskennellään yli kaksi tuntia päivässä tai noin yksi kokonainen työpäivä viikossa.

Lähde: Tanskalainen hyvinvoinnin ja julkisen hallinnon toimialajärjestö BFA Kontor


Hyvä ergonomia vähentää sairauspoissaoloja

Istumatyö ja toistuvat liikkeet tietokoneen ääressä aiheuttavat kipuja kahdelle kolmasosalle toimistotyöntekijöistä. Tämä ilmenee tanskalaisen julkisen alan toimistotyöntekijöiden ammattiliiton HK STATin tekemästä tutkimuksesta.

Sen vuoksi on tärkeää, että työnantaja huolehtii työympäristön laadusta, jotta työntekijät voivat hyvin ja jaksavat työssään.

Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää sairauslomasta

Onneksi paljon on tehtävissä etenkin ennaltaehkäisyn suhteen. Ensimmäinen askel on vakioratkaisuista luopuminen ja niiden sijaan työntekijöiden yksilöllisten tarpeiden tunnistaminen.

  • Tietokoneen hiirtä valittaessa on huolehdittava siitä, että se sopii työntekijälle ja hänen työtehtäviinsä.
  • Valitse mattapintainen näppäimistö, jotta se ei heijastaisi valoa.
  • Järjestä työtehtävät niin, ettei työntekijöiden tarvitse istua tietokoneen ääressä koko päivää.
  • Ergonomiaan on suhtauduttava kokonaisuutena.
  • Kuuntele, mitä työntekijät kertovat tarvitsevansa.