« Takaisin blogiin
Ergonomia

Toimistoergonomia: Näin laitat sen kuntoon

Se vähentää sairauspoissaoloja ja parantaa työympäristöä.

Ergonomiaan on kiinnitettävä huomiota jo ennen kipujen ilmaantumista. Itse asiassa siihen kannattaa panostaa ennen ongelmien syntymistä. Oikeilla työskentelyasennoilla ja sopivilla työvälineillä ei ole väliä pelkästään silloin, kun on nostettava raskaita esineitä, vaan ne ovat yhtä tärkeitä myös istumatyössä.

Ergonomia ei ehkä ole maailman mielenkiintoisin aihe. Ehkä se tuo mieleen kaikki ne kerrat, kun äitisi on muistuttanut sinua ryhdistäytymään ja istumaan selkä suorassa tai lähtemään pihalle leikkimään tietokoneen äärellä istumisen sijaan. Emme tietystikään halua myöntää, että äiti oli oikeassa.

Mutta oikeassa hän oli. Siitä sekä lukuisista muista syistä ergonomiaan on panostettava toimistossa.

Lue myös tämä: Ehkäise rannekipuja toimistotyössä

Toimistoergonomia on yhteinen projekti

Toimistoergonomia on koko työpaikan yhteinen projekti. Kaikkien on osallistuttava sen parantamiseen, jotta kukaan ei tunne, että hänet pakotetaan tekemään jotakin – kuten silloin, kun äiti käski liikkumaan tietokoneen edessä istumisen sijaan.

Sen vuoksi asiasta on keskusteltava yhdessä ja ilmaistava selkeästi, mitä hyötyä ergonomiaan panostamisesta on.

Työkaveriesi käsitys ergonomiasta poikkeaa takuulla sinun käsityksestäsi, sillä se pohjautuu usein siihen, mikä itselle tuntuu parhaalta. Jotkut eivät koskaan kärsi kivuista, kun taas toisilla on jo vaivoja. Joillakin voi olla kipuja, mutta he eivät enää kiinnitä niihin huomiota, sillä niistä on tullut heille normaalitilanne.

Vaikka kivut vaikuttaisivatkin olevan vain yksittäisten työntekijöiden ongelma, niistä voi nopeasti tulla haaste koko työyhteisölle. Huono ergonomia voi lisätä sairauspoissaoloja, ja se vaikuttaa muihinkin työntekijöihin, sillä heidän työtaakkansa voi tällöin kasvaa.

Hyvä toimistoergonomia on myös hyvää johtamista

Johdolla on luonnollisesti oma roolinsa hyvän ergonomian varmistamisessa. Jos he eivät tee aloitetta toimistoergonomian parantamisesta, se johtuu todennäköisesti siitä, etteivät he tiedä, millaista hyötyä siitä on koko yritykselle.

He eivät ehkä myöskään tiedä, kuinka moni kärsii kivuista, jotka johtuvat toimistotyöstä.

Tiesitkö, että
54 prosenttia toimistotyöntekijöistä kärsii lihaskivuista.
Lähde: SINTEF-raportti ja pohjoismainen kyselytutkimus, johon vastasi 4 000 henkilöä.

Hyvä tapa aloittaa on esimerkiksi sen kartoittaminen, kuinka suuri ongelma huono ergonomia on työpaikallasi. Yhdessä esihenkilön ja työympäristöstä vastaavan kanssa voitte esimerkiksi toteuttaa tyytyväisyyskyselyn, joka tuo mahdolliset ongelmat näkyviin.

Tarvittavista toimista on helpompi päättää, kun tiedetään, kuinka moni kärsii tällä hetkellä huonosta ergonomiasta. Hyvässä ergonomiassa on kyse muustakin kuin sopivasta työtuolista.

New call-to-action

Eroon huonoista tavoista

Toimistotyön fyysisten olosuhteiden, kuten tuolin, pöydän, näppäimistön, hiiren ja näytön, lisäksi on huolehdittava myös hyvistä työskentelytavoista.

Aivan liian monet istuvat tietokoneen edessä koko päivän ja ehkä syövät myös lounaansa työpöydän ääressä. Tällöin tarpeellinen vaihtelu ja liikkuminen puuttuvat.

Yhdessä johdon kanssa on pohdittava, miten huonoista tavoista päästään eroon, jotta saatte liikuttua enemmän työpäivän aikana.

Lue myös: Ehkäise vammoja ja säästä rahaa: Ergonomisen työpisteen vaikutus

Ehkä osa kokouksista voidaan pitää kävellen tai seisoen (ulkona, jos sää sallii). Ehkä voitte pitää yhteisen venyttelyhetken toimistossa. Ehkä sinä ja työkaverisi kävelette mieluiten puhelimessa puhuessanne. Tällöin voi olla tarpeen luoda puhelinkeskusteluja varten oma huone, jonne voi mennä puhumaan työkavereita häiritsemättä.

 

Lisäksi on paljon pieniä seikkoja, joiden avulla jokainen voi itse parantaa toimistoergonomiaa:

  • Nouse tietokoneen äärestä ja mene keskustelemaan työkavereidesi kanssa sähköpostiviestin lähettämisen sijaan.
  • Hae itse kahvisi tai mene hakemaan sitä yhdessä työkavereidesi kanssa sen sijaan, että he toisivat sen sinulle.
  • Aikatauluta tauot, jotta muistat pitää ne. Voit myös sopia työkaverisi kanssa, että pidätte yhdessä taukoja.
  • Kävele aina lounaalle ja vältä syömästä tietokoneen ääressä samalla työskennellen.
  • Keskustele avoimesti työkavereidesi kanssa, jos sinulla on työperäisiä vaivoja. Niska- tai hartiakivut eivät ole tabuja, mutta niiden ei pidä myöskään olla normaalitilanne.
Ergonomia

5 vinkkiä sairauspoissaolojen vähentämiseen hyvän ergonomian avulla

Ergonomia

Keskitetyn hiiren edut

Ergonomia

Sairauspoissaolojen ja ergonomian välinen yhteys