« Takaisin blogiin
Ergonomia

Ehkäise rannekipuja toimistotyössä

Vältä ranne-, niska- ja hartiakivut niin etä- kuin lähityössäkin.

Pitkän etätyöjakson jälkeen on aika palata takaisin toimistoon. Se tarkoittaa, että tilapäiset ja vähemmän ergonomiset ratkaisut, joihin meidän on täytynyt turvautua pitkän aikaa, vaihtuvat pian pysyviin ja parempiin ergonomisiin ratkaisuihin. Niiden avulla voimme ehkäistä ranne-, niska- ja hartiakipuja toimistotyössä.

Pitkään jatkuneen etätyöskentelyn jälkeen olemme nyt palaamassa takaisin työpaikoille tilanteeseen, josta tulee uusi normaali, joten on hyvä aika luoda myös uusia ratkaisuja, jotka ehkäisevät toimistotyön aiheuttamia kipuja.

Lue myös tämä: Eroon kivuista pystyhiiren avulla

Ehkä olet palaamassa täysipäiväisesti takaisin toimistoon tai kenties teet jatkossakin osan viikosta kotona. Voi myös olla, että valitset jonkin kolmannen vaihtoehdon. Yhteistä kaikille työnantajan kanssa sovituille ratkaisuille on, että nyt ergonomiaan voidaan alkaa panostaa. Pitkään vallinneen epätietoisuuden vuoksi monet ovat työskennelleet olosuhteissa, joissa työnteko on juuri ja juuri onnistunut. Se on voinut tarkoittaa esimerkiksi ruokapöydän ääressä työskentelyä ilman ulkoista näppäimistöä ja hiirtä, koska ”tämä on vain väliaikaista”.

Kivut ja toimistotyö

Useimmat meistä tietävät jo, miten työskentelyasennosta saadaan ergonominen työpöydän ja -tuolin avulla. Hyvään ergonomiaan kuuluu kuitenkin paljon muutakin. Työelämän uudistamisen yhteydessä on myös hyvä mahdollisuus huolehtia, että käytössäsi on sopivat toimistotyövälineet, jotka ehkäisevät kipujen syntymistä.

Olet varmaan huomannut, että ranteet ja käsivarret kipeytyvät helposti, kun istut sohvalla ja työskentelet kannettavalla tietokoneella. Kotona meillä on tapana työskennellä huonoissa asennoissa, koska kotia on harvoin sisustettu toimistotyötä varten, mutta ongelmana on myös sopivien työvälineiden puute.

Aivan liian usein otamme kotiin mukaan vain kannettavan tietokoneen ja käytämme sen näppäimistöä ja kosketuslevyä. Tämä helppo ratkaisu voi kuitenkin aiheuttaa kipuja.

Sen vuoksi kannettavalla tietokoneella työskennellessä on vähintään käytettävä ulkoista ergonomista hiirtä. Mieluiten olisi kuitenkin hankittava ulkoinen hiiri ja näppäimistö sekä teline, joka nostaa kannettavan tietokoneen näytön sopivalle korkeudelle.

New call-to-action

Rannekivut

Kun työskentelemme pitkiä päiviä tietokoneen ääressä, istumme usein liian kauan paikallaan, mikä rasittaa kehoa. Kipuja voi tulla etenkin niskaan, hartioihin ja ranteisiin. Sen vuoksi on tärkeää panostaa työpisteen ergonomiassa pöydän ja tuolin lisäksi myös hiireen ja näppäimistöön.

Näppäimistön ja hiiren hyvässä ergonomiassa on kyse siitä, että käden asennon on oltava työskenneltäessä mahdollisimman neutraali, jolloin voidaan välttää ranteen ylirasitus ja siitä johtuvat kivut.

Lue myös tämä: Ehkäise vammoja ja säästä rahaa: ergonomisen työpisteen vaikutus

Rannekipujen ehkäisemiseksi ja lievittämiseksi hiirtä ja näppäimistöä on myös käytettävä oikein. Näppäimistön kallistuksen on oltava sellainen, ettei käsiä tarvitse kirjoittaessa taivuttaa ylöspäin, ja hiirtä on mieluiten pidettävä keskellä suoraan kehon edessä.

New call-to-action

Ylirasitusta voidaan ehkäistä käyttämällä perinteisen hiiren sijaan keskitettyä hiirtä. Tämä on muun muassa sen ansiota, että keskitettyä hiirtä voidaan käyttää molemmilla käsillä.

 

Ergonomia

5 vinkkiä sairauspoissaolojen vähentämiseen hyvän ergonomian avulla

Ergonomia

Keskitetyn hiiren edut

Ergonomia

Sairauspoissaolojen ja ergonomian välinen yhteys